W projekcie budżetu Krakowa na 2025 rok znalazła się budowa linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z osiedla Krowodrza Górka na os. Azory. Na ten cel zarezerwowano 2 077 782 zł. Na co pozwoli taka kwota? W przyszłym roku zakres rzeczowy obejmuje rozliczenie umowy na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) i złożenie kompletnego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Jaka jest koncepcja linii tramwajowej Krowodrza Górka - Azory? Przewiduje się budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka wzdłuż ulicy Opolskiej do pętli Azory o długości 2,2 km toru podwójnego wraz z infrastrukturą techniczną. Po zrealizowaniu inwestycji w miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory, ma powstać nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tabor dwukierunkowy.
Plan jest taki, że pętla Azory będzie zadaszona, a w bezpośrednim sąsiedztwie powstanie budynek terminala pasażerskiego. Wzdłuż trasy nowoprojektowanej linii przewidziano: budowę 4 par przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowę ulic i skrzyżowań w niezbędnym zakresie, przebudowę i budowę chodników, przebudowę i budowę ścieżek rowerowych, budowę ekranów akustycznych oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad ul. Weissa w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu park&ride.
Linia ma zostać włączona do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem. Do istniejącej kładki pieszej nad ul. Opolską mają być dobudowane windy, co poprawi skomunikowanie z przystankiem tramwajowym.
W ramach projektu, w rejonie skrzyżowania ul. Weissa i ul. Opolskiej, w odległości ok. 190 metrów od pętli Azory i peronów tramwajowych zaplanowano kubaturowy, trzypoziomowy parking park&ride na ok. 200 samochodów wraz z zadaszonym parkingiem bike&ride o pojemności 60 stanowisk postojowych dla rowerów.Kolejne 58 stanowisk postojowych zostało zaprojektowane przy pętli autobusowo-tramwajowej. W ramach parkingu przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.