• Tradycja
  • Doświadczenie
  • Rzetelność

Tramwaj na Azory napotkał na duże problemy. W krakowskim urzędzie walczą o uratowanie inwestycji i unijnego dofinansowania - 12/02/25

Długa sądowa batalia w sprawie linii tramwajowej na Azory

W ZIM podkreślają, że obwieszczenie prezydenta Krakowa dotyczące umorzenia postępowania o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla zadania pn.: "Budowa linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka – Azory)" wynika z wycofania przez ZIM wniosku o jej wydanie, będące konsekwencją uchylenia tej decyzji.

Jak do tego doszło? Dla tego zadania w lutym 2017 roku prezydent Krakowa wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wraz z rygorem natychmiastowej wykonalności. Z wydaną decyzją nie zgodziła się spółka Auto Centrum Golemo, która ma siedzibę przy ul. Opolskiej, a więc w rejonie, gdzie pozostawiono rozjazdy dla planowanego torowiska z pętli na Krowodrzy Górce w kierunku osiedla Azory.

To rozpoczęło długotrwały proces odwoławczy. Od wydanej decyzji firma złożyła odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie (SKO), które po zapoznaniu się z materiałami utrzymało decyzję prezydenta w mocy. Na takie rozstrzygnięcie spółka złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA), który stwierdził nieważność decyzji SKO, ale utrzymał w mocy decyzję prezydenta Krakowa.

Następnie spółka złożyła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) w Warszawie, który oddalił ją, jednocześnie stwierdzając, że decyzja prezydenta Krakowa nie jest ostateczna i spółce przysługuje prawo do odwołania się od niej.

Firma Auto Centrum Golemo skorzystał z tego prawa i ponownie odwołał się od decyzji prezydenta do SKO. Organ II instancji po raz drugi utrzymał decyzję organu I instancji w mocy i decyzja stała się ostateczna jednak spółka złożyła skargę do WSA, który ją oddalił.

Następnie spółka złożyła skargę kasacyjną do NSA w Warszawie, co ostatecznie doprowadziło do unieważnienia wszystkich wcześniejszych decyzji, w tym decyzji prezydenta Krakowa, jednak bez unieważnienia postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji środowiskowej. Wskazane orzeczenie NSA jest ostateczne i nie podlega zaskarżeniu.

Powyższe okoliczności oraz fakt, że od momentu wydania przez prezydenta Krakowa decyzji środowiskowej upłynął długi okres czasu, w którym doszło do wielokrotnych zmian w przepisach środowiskowych stały się podstawą do wycofania przez ZIM wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

Miasto planuje wybudować linię tramwajową na Azory do końca 2028 roku

W konsekwencji w grudniu 2024 roku prezydent Krakowa umorzył postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej. Tym samym konieczne jest uzyskanie nowej decyzji środowiskowej, co wymaga przygotowania stosownego wniosku oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia.

W ZIM wyjaśniają, że złożenie nowego wniosku planowane jest w I kwartale 2025 roku. Po uzyskaniu nowej DŚU, zaktualizowana ma zostać dokumentacja projektowa, a następnie miasto planuje uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

W następnym kroku planuje się przeprowadzenie postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych. Ich zakończenie przewidywane jest do końca 2028 roku.

W krakowskim magistracie liczą na uratowanie unijnej dotacji

ZIM złożył wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej na Azory z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027), obejmujący 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Wkład własny miasta w wysokości ok. 83 mln zł został zabezpieczony w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa.

W ZIM przekonują, że mimo problemów, możliwość uzyskania dofinansowania unijnego jest realna z uwagi na fakt, że rozliczenie projektów z tego programu musi nastąpić do końca 2029 roku.

Linia tramwajowa z pętlą i parkingiem park&ride

Koncepcja nowej linii tramwajowej przewiduje budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka wzdłuż ulicy Opolskiej do pętli Azory o długości 2,2 km toru podwójnego wraz z infrastrukturą techniczną. Po zrealizowaniu inwestycji, w miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory, ma powstać nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tabor dwukierunkowy.

Plan jest taki, że pętla Azory będzie zadaszona, a w bezpośrednim sąsiedztwie powstanie budynek terminala pasażerskiego. Wzdłuż trasy nowoprojektowanej linii przewidziano: budowę 4 par przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowę ulic i skrzyżowań w niezbędnym zakresie, przebudowę i budowę chodników, przebudowę i budowę ścieżek rowerowych, budowę ekranów akustycznych oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad ul. Weissa w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu park&ride.

Linia ma zostać włączona do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem. Do istniejącej kładki pieszej nad ul. Opolską mają być dobudowane windy, co poprawi skomunikowanie z przystankiem tramwajowym.

W ramach projektu, w rejonie skrzyżowania ul. Weissa i ul. Opolskiej, w odległości ok. 190 metrów od pętli Azory i peronów tramwajowych zaplanowano kubaturowy, trzypoziomowy parking park&ride na ok. 200 samochodów wraz z zadaszonym parkingiem bike&ride o pojemności 60 stanowisk postojowych dla rowerów.

Kolejne 58 stanowisk postojowych zostało zaprojektowane przy pętli autobusowo-tramwajowej. W ramach parkingu przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.